Från Mälaren till Trosa!
Nu i helgen så seglade jag från Mälaren till Trosa! Detta är andra gången som vi åker ner mot havet via Södertäljeslussen.
Vi la till (som vanligt) i Gunnviks-viken (eller Gunboviken som det ibland kallas) som erbjöd en precis så lugn och fin natt som jag har kommit att förvänta mig. Från viken så åkte vi non-stop till Trosa, detta tog ca 14 timmar då vi hade motvind mest hela vägen efter kanalen. Detta resulterade i att vi mest gick för motor vilket givetvis aldrig är speciellt roligt.
En sak jag reagerade på när jag skulle kolla på sjökortet var att den smala kanalen in emot Trosa är just väldigt smal, om man bara åkte ut en liten bit ifrån farleden så blev det direkt grunt. Trots detta fanns det många större båtar i hamnen.
Väl framme i Trosa så var det charmigt men helt dött, alla butiker hade stängt mitt på en vardag och det fanns inte speciellt mycket folk. Jag misstänker dock att det inte riktigt är säsong nu, i Nynäshamn exempelvis så var hamnen verkligen livlig!
Så sammafattningsvis så var resan roligare än destinationen, men så är det väl oftast med segling. Vi blev inte kvar särskilt länge så efter lite inhandling av dylika mat och dryckvaror på Coop så åkte vi redan på förmiddagen.
Precis när det började bli mörkt (runt 21:00) så åkte vi förbi en liten mysig ö/vik där det låg flera segelbåtar för övernattning. Jag noterade platsen på sjökortet så vi kunde utforska lite mer på tillbakavägen och kanske stanna till för att bada en stund.
Väl framme så visar det sig att mot klippan så fanns det en liten liten smal brygga och färdiga ringar för att förtöja. Detta ställe heter "Arkholmen" och en liten ideell båtklubb har byggt bryggan och har en liten "nattbössa" där man stoppar 50 kr vid övernattning. När vi utforskat ön, badat och socialiserat lite med båtgrannarna så beslutar vi att övernatta där.
Jag kan säga att detta ställe är mycket trevligt och lagom skyddat, dock inte lika skyddat som Gunnviks-viken. Trots att jag tycker att jag förtöjde bra och spände ankarlinan extremt hårt så började båten drifta marginellt mot höger (självfallet på just den plats där klippan bestämmer sig för att sticka ut en bit istället för att gå rakt nedåt) så att skrovet börjar slå mot klippan.
Det är då inte så roligt att mitt i natten börja dra i tampar och slå pålstekar, framförallt inte när det trots det börjar drifta...
Jag kom till slut på idén att ta en ytterligare tamp och fästa på babordsidan och då höll sig Kajsa i rätt position.
Dagen efter så hade vi medvind hela vägen hem och gick knappt alls på motor. Förutom en dundrande bom i tinningen (tack älskling) så gick hela färden bra.
Nästa gång så kör vi nog Gunnviks-viken - Arkholmen - Nynäshamn eller kanske Gotland om vi är på extra äventyrshumör!
För dig som gillar video mer än text så finns det en liten film om resan på följande länk: